2024.1.13-2.4
現代社会において私たちは巧みに⾃然物を制御し、⼈⼯物で作りあげられた快適で違和感のない⽣活空間に⽣きている。舗装された道路で⾃然を訪ね、植樹された⼈⼯林で深呼吸をし、消毒された温泉につかる。私たちは今⽇も制御された⾃然の中で⽣きていて、それは私たちの求めた美しさや⼼地よさの結果である。
下地材としての構造⽤合板という住宅建築には⽋かすことのできない建材を⽤い作品制作してきた都築は、2022 年SYP Gallery で⾏われた個展〈合板都市 Plywood City〉で、⼯業製品である合板を作る過程で桂剥きによって⽣まれる「リピートする⽊⽬」に注⽬し、雲霞する都市の⾵景を描いた。本展ではカットされた⽊材をつなぎ合わせる⼯業過程で⽣成される⼈⼯的な直線に着⽬する。
⽊⽬の中の⽔平線集成材は複数の部材を切り貼りした⽊材で、無垢材に⽐べ廉価で強度や板幅が確保され、私たちの居住環境を形作っている。直線にカットされ接着された⼆つの⽊材の間に⽣まれる⽔平線、それは⾃然と⼈⼯の間を⽣きる私たちの⽇常の⾵景でもある。
地平線は別の⾵景への暗⽰でもある。遠くから⾒えるこの平らな線は、海では⽔平線、陸では地平線と呼ばれる世界の直線であり、私たちが踏みしめている地⾯が実は巨⼤な円であるという証拠を⽰し、その先に隠された世界があることを暗⽰する。海は常に平らであるため、⽔平線を⾒ることができるのに対し、陸は⼭や丘、⾼層ビルなどで平らでないことが多く、なかなか⾒ることができない。しかし、都築は本作の中で、陸と海の直線の向こうの世界を空⽩として処理し、現実世界と仮想空間をつなぎ合わせ、更に⽂章を通して詩的な想像⼒を付与している。
今回の新作の⽬⽴った特徴のひとつは、⽔平線を断ち切る垂直に置かれた⽂章である。これは⾃然と⼈⼯物を巧みに横断し、つなぎ合わせる「⼈間」の存在を露わにし、その⼈間さえも⾵景の⼀部となりえるという彼の視線を凝縮している。
世界は⾃然と⼈⼯物に挟まれ、⼈間よって再構成されており、⼈⼯の⽔平線もその⼀つである。その作為性の上に書き込む⼈間の作業が、芸術的な視線に変容する瞬間を都築は冷静さとユーモラスさのバランスを取りながら展開している。
In modern society, we skillfully control natural elements, living in comfortably crafted and seamless living spaces made of artificial materials. We explore nature on paved roads, breathe in the air of artificially planted forests, and immerse ourselves in sanitized hot springs. Our existence today is within a controlled environment that results from our pursuit of beauty and comfort.
Thuzuki, who has been creating works using structural plywood as an essential material in residential construction, focused on the "repeating wood grain" born through the process of peeling veneers during the production of plywood in his solo exhibition "Plywood City" held at SYP Gallery in 2022. In this exhibition, he pays attention to the artificial straight lines generated in the industrial process of connecting cut wood pieces.
Glued laminated timber (Glulam) is composed of multiple pieces of wood cut and pasted together. It is cost-effective compared to solid wood, providing strength and board width, shaping our living environment. The horizontal lines created between two cut and glued pieces of wood are a visual representation of the intersection between nature and the artificial in our daily lives.
The horizon also symbolizes a glimpse into another landscape. This flat line, known as the horizon on land and the waterline at sea, reveals the straight line of the world. It suggests that the ground we tread upon is, in fact, part of a massive circle, hinting at a hidden world beyond. While the sea always appears flat, making the waterline visible, the land is often not flat due to mountains, hills, or tall buildings, making it challenging to see. However, in this artwork, Thuzuki treats the world beyond the straight lines of land and sea as emptiness, connecting the real world and virtual space, and adding poetic imagination through his written descriptions.
A notable feature of his new work is the vertical placement of text that cuts across the horizontal lines. This emphasizes the presence of "humans" skillfully traversing between nature and artificial structures, revealing that even humans can become a part of the landscape. The world is sandwiched between nature and artificial creations, reconstructed by humans, with the artificial horizon being one of these elements. Tsuzuki captures the transformative moment when the human activity inscribed on this artificiality evolves into an artistic perspective, maintaining a balance between sobriety and humor.
都築崇広「集成材の水平線」
TAKAHIRO TSUZUKI "Wooden Horizon"
2024.1.13-2.4
現代社会において私たちは巧みに⾃然物を制御し、⼈⼯物で作りあげられた快適で違和感のない⽣活空間に⽣きている。舗装された道路で⾃然を訪ね、植樹された⼈⼯林で深呼吸をし、消毒された温泉につかる。私たちは今⽇も制御された⾃然の中で⽣きていて、それは私たちの求めた美しさや⼼地よさの結果である。
下地材としての構造⽤合板という住宅建築には⽋かすことのできない建材を⽤い作品制作してきた都築は、2022 年SYP Gallery で⾏われた個展〈合板都市 Plywood City〉で、⼯業製品である合板を作る過程で桂剥きによって⽣まれる「リピートする⽊⽬」に注⽬し、雲霞する都市の⾵景を描いた。本展ではカットされた⽊材をつなぎ合わせる⼯業過程で⽣成される⼈⼯的な直線に着⽬する。
⽊⽬の中の⽔平線集成材は複数の部材を切り貼りした⽊材で、無垢材に⽐べ廉価で強度や板幅が確保され、私たちの居住環境を形作っている。直線にカットされ接着された⼆つの⽊材の間に⽣まれる⽔平線、それは⾃然と⼈⼯の間を⽣きる私たちの⽇常の⾵景でもある。
地平線は別の⾵景への暗⽰でもある。遠くから⾒えるこの平らな線は、海では⽔平線、陸では地平線と呼ばれる世界の直線であり、私たちが踏みしめている地⾯が実は巨⼤な円であるという証拠を⽰し、その先に隠された世界があることを暗⽰する。海は常に平らであるため、⽔平線を⾒ることができるのに対し、陸は⼭や丘、⾼層ビルなどで平らでないことが多く、なかなか⾒ることができない。しかし、都築は本作の中で、陸と海の直線の向こうの世界を空⽩として処理し、現実世界と仮想空間をつなぎ合わせ、更に⽂章を通して詩的な想像⼒を付与している。
今回の新作の⽬⽴った特徴のひとつは、⽔平線を断ち切る垂直に置かれた⽂章である。これは⾃然と⼈⼯物を巧みに横断し、つなぎ合わせる「⼈間」の存在を露わにし、その⼈間さえも⾵景の⼀部となりえるという彼の視線を凝縮している。
世界は⾃然と⼈⼯物に挟まれ、⼈間よって再構成されており、⼈⼯の⽔平線もその⼀つである。その作為性の上に書き込む⼈間の作業が、芸術的な視線に変容する瞬間を都築は冷静さとユーモラスさのバランスを取りながら展開している。
In modern society, we skillfully control natural elements, living in comfortably crafted and seamless living spaces made of artificial materials. We explore nature on paved roads, breathe in the air of artificially planted forests, and immerse ourselves in sanitized hot springs. Our existence today is within a controlled environment that results from our pursuit of beauty and comfort.
Thuzuki, who has been creating works using structural plywood as an essential material in residential construction, focused on the "repeating wood grain" born through the process of peeling veneers during the production of plywood in his solo exhibition "Plywood City" held at SYP Gallery in 2022. In this exhibition, he pays attention to the artificial straight lines generated in the industrial process of connecting cut wood pieces.
Glued laminated timber (Glulam) is composed of multiple pieces of wood cut and pasted together. It is cost-effective compared to solid wood, providing strength and board width, shaping our living environment. The horizontal lines created between two cut and glued pieces of wood are a visual representation of the intersection between nature and the artificial in our daily lives.
The horizon also symbolizes a glimpse into another landscape. This flat line, known as the horizon on land and the waterline at sea, reveals the straight line of the world. It suggests that the ground we tread upon is, in fact, part of a massive circle, hinting at a hidden world beyond. While the sea always appears flat, making the waterline visible, the land is often not flat due to mountains, hills, or tall buildings, making it challenging to see. However, in this artwork, Thuzuki treats the world beyond the straight lines of land and sea as emptiness, connecting the real world and virtual space, and adding poetic imagination through his written descriptions.
A notable feature of his new work is the vertical placement of text that cuts across the horizontal lines. This emphasizes the presence of "humans" skillfully traversing between nature and artificial structures, revealing that even humans can become a part of the landscape. The world is sandwiched between nature and artificial creations, reconstructed by humans, with the artificial horizon being one of these elements. Tsuzuki captures the transformative moment when the human activity inscribed on this artificiality evolves into an artistic perspective, maintaining a balance between sobriety and humor.