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Solo Exhibition

8.3-8.25

「赤丸至上主義」

私は、ここ2年ほど前から赤丸シールに関連した作品を作ったり、考えたりしている。このシールのことを考えているとギャラリーが持つ商業性と公共性の狭間に落ちる一滴の血のように段々と見えてきてしまう。それは痛みや苦しみとしての血ではない。DNAのような遺伝子的表現もしくは個人を強調するような意味合いにおいての血に近い。と最近思う。

赤丸シールを作品に取り入れた時は、「売れた=価値」という関係をシールに託し貼ることで価値を強要し、証明し、理解を促してきた。しかし、本質的にみると「価値」というものは売れたという取引で決定するのではない。価値は個人や集団に所有されているモノや概念のみに発生し、それらを理解するもの同士の交換により価値が価格として社会的に断定されている。つまり、所有なくしては価値が生まれないことに気づいた。以後、私は「所有」に着目するようになった。
街を歩いていても、視野に入るすべての物体に所有者がいる。住宅、道路、車、駅、店、学校、会社など、所有していないものを見つけるほうが難しい。さらに人類のほとんどは国に属し、国に所有され、その国を所有し合う関係を持つ。植物や動物も誰にも所有されていないようにも見えるがその土地の所有者や国に帰属する形で事実上所有されている。所有権のない「無主物」という言葉が存在するものの、勝手に道に落ちているゴミを他の土地に移せないとなると、結局はそのものが存在する国の所有物と認めざるを得ない。これにより完全な無主物は遠く煌めく星ぐらいになると思われる。

なぜこれほどまでに、人類が所有に取り憑かれているかを考えてみると未来の存在を肯定する思考回路があるからだと思う。誰しも明日の予定があり、予定がなくとも明日がないとも思っていない。明日があるなら明後日もあり、1週間後、1ヵ月後、1年後、10年後と未来を薄っすらと想像しながら生きている。その未来を信じている思考は、時間や空間に合わせて所有をカスタマイズさせる生き方に繋がっているはずである。

所有は人が生き抜くための手法であるが、他の所有に変換ができる仕組みも存在する。その変換を担うのが通貨、お金である。そして、お金本体は交換のみにて使用できる道具である。そのお金は、無数の変換が高速で行われ続ける世界を生み出した。さらに人々の共通認識の中心に腰を下ろし「資本主義」を発生させ、世界を分かりやすい形にどんどんと咀嚼する。

そんな世界にギャラリーは細々と活動する。現代では買われた商品はすぐさま持ち帰り、自宅で消費されるのが当たり前であるにもかかわらず展覧会中は律儀に展示を続ける健気な姿勢に面白さと不思議さを感じる。買う人と売る人どちらも所有のサイクルを続けなければ生き抜く事は出来ないのだがその回転数が少しゆっくりしたギャラリーのシステムだからこそ所有を認識するにはうってつけの場所なのかもしれない。そんな空間で赤丸至上主義を掲げる。そして様々な所有経験した人類諸君に是非とも、私の作品を所有して欲しい。何故なら私にも所有したいものが星の数ほどあるのだから。


"Red Dot Supremacy"

For the past two years, I have been creating and thinking about works related to red dot stickers. When I think about these stickers, they increasingly appear to me as a drop of blood falling in the gap between the commercial and public aspects of a gallery. This is not blood in the sense of pain or suffering. It is closer to blood in terms of genetic expression, emphasizing individuality.

When I incorporated red dot stickers into my work, I entrusted them with the relationship of "sold = value." By placing these stickers, I forced, proved, and encouraged the understanding of value. However, fundamentally, value is not determined by the transaction of being sold. Value arises only in the objects or concepts owned by individuals or groups, and it is socially determined as a price through exchanges between those who understand it. In other words, I realized that without ownership, value cannot be created. Since then, I have focused on "ownership."

Even while walking through the city, everything in sight has an owner. Houses, roads, cars, stations, shops, schools, companies, and so on. It is more challenging to find things that are not owned. Furthermore, most of humanity belongs to a country, is owned by that country, and holds a mutual ownership relationship with it. Plants and animals may appear unowned, but they are effectively owned by the landowners or countries they belong to. Although the term "res nullius" (unowned property) exists, one cannot freely move trash found on the street to another place, acknowledging it as the property of the country where it exists. Thus, it seems that only distant, shimmering stars are completely unowned.

Thinking about why humanity is so obsessed with ownership, I believe it is because of the thought process that affirms the existence of the future. Everyone has plans for tomorrow, and even without plans, no one thinks that tomorrow will not come. If there is a tomorrow, there will be a day after tomorrow, a week later, a month later, a year later, ten years later, and people live while faintly imagining the future. This belief in the future leads to a way of life that customizes ownership according to time and space.

Ownership is a method for people to survive, but there is also a mechanism to convert it into other forms of ownership. Currency, money, takes on this role. Money itself is a tool that can only be used for exchange. This money has created a world where countless conversions occur at high speed. Furthermore, it has taken a central position in the common understanding of people, giving rise to "capitalism," which continually digests the world into a comprehensible form.

In such a world, galleries operate modestly. Despite the modern expectation that purchased goods are immediately taken home and consumed, galleries maintain the display throughout the exhibition, which I find amusing and intriguing. Both buyers and sellers cannot survive without continuing the cycle of ownership, but the slightly slower rotation of the gallery system makes it an ideal place to recognize ownership. In such a space, I advocate for Red Dot Supremacy. I earnestly hope that humanity, with all its varied experiences of ownership, will come to own my works. Because I, too, have countless things I want to own.

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鹿野裕介個展「赤丸至上主義」

Yusuke SHIKANO Solo Exhibition "AKAMARU Supremacy"

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8.3-8.25

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